Digitalisering af vedligehold
I takt med at tiderne ændrer sig og at den teknologiske udvikling raser afsted, er IT-systemer i mange virksomheder blevet et uundværligt aktiv. Vi har siden 1945 brugt computeren til at arbejde med tal og databaser og har længe erfaret, at teknologien og dens systemer som oftest har ret. Så hvordan sikrer du, at dit IT-system arbejder med dig og ikke imod dig?
Et vedligeholdssystem sikrer, at vigtige data bliver opsamlet og opbevaret. Vi har i dag mere data end nogensinde, da vi let kan indhente dokumentation via computer, tablet og telefon. Over tid opsamles en stor mængde historik og viden om interne vedligeholdsrutiner. Tricket er at omdanne disse data til beslutninger og handlinger, som resulterer i optimering af vedligehold og interne processer.
Data der skaber værdi
Arbejder du med planlagt vedligehold i et vedligeholdssystem har du allerede adgang til en stor mængde værdifulde data, som du kan anvende til at skabe værdi og optimeringsmuligheder.
Denne artikel beskriver 7 rapporter, som viser hvordan du optimerer vedligehold baseret på de data der eksisterer i vedligeholdssystemet.
- TIDSESTIMERING: Optimér tidsestimater på vedligeholdsjobs
- LAGERBEHOLDNING: Få styr på hvad der skal indkøbes til lageret
- PLANLÆGNING: Skab overblik over planlagte jobs
- FEJLRAPPORTERING: Justér frekvenser med fejlrapporteringer
- KOMPONENTER: Sæt fokus på kritiske komponenter
- VEDLIGEHOLDSJOBS: Vær på forkant med større vedligeholdsjobs
- OPTIMERING: Find nye optimeringsområder baseret på udsættelse af jobs
Analytics
Baseret på dine data i vedligeholdssystemet, kan du opsætte automatiske rapporter, som havner direkte i din indbakke. Du definerer selv hvilken data der er relevant og om du vil have dem præsenteret i rå data eller i grafer. De følgende 7 rapporter er blot eksempler, som vi ofte ser indenfor vedligehold.
1) TIDSESTIMERING – Optimér tidsestimater på vedligeholdesjob
Problem: Det kan være en svær opgave at estimere tid til udførelse af vedligeholdsjobs. Det er dog en vigtig opgave, da afsat og estimeret tidsforbrug danner grundlag for, hvordan opgaver er fordelt på ressourcer og dage.
Rapport: En nyttig rapport viser både estimeret og realiseret tidsforbrug på planlagte vedligeholdsjobs. Her opstår en mulighed for at se på afvigelserne og på den måde synliggøre optimeringsmuligheder og
danne grundlag for op- og nedjusteringer af afsat tid til fremtidige vedligeholdsjobs.
Udbytte: Tildel ressourcer den rette mængde af daglige opgaver med et mere præcist
tidsestimat på jobs.
2) LAGERBEHOLDNING – Få styr på hvad der skal indkøbes til lageret
Problem: Det kan være svært at få et reelt overblik over reservedelslageret i vedligeholdsafdelingen. Det gælder både økonomisk og planlægningsmæssigt.