Implementering af nyt CMMS til optimering af interne drifts- og vedligeholdsrutiner

Fiberline implementerer INEXTIA CMMS

Den danske virksomhed Fiberline er en af verdens førende producenter af glas- og kulfiberprofiler. De har de seneste år oplevet stor intern vækst og global efterspørgsel på deres produkter, hvilket har været medvirkende til beslutningen om, at implementere et CMMS i drifts- og vedligeholdsafdelingen.

Et halvt år efter opstart er INEXTIA implementeret på 70% af Fiberlines kerne produktion i Middelfart og har netop rundet 500 udførte jobanmodninger og 350 udførte services.

Bilal Khalil, Maintenance Associate hos Fiberline fortæller: ”At vi inden for det første halve år allerede har udført over 800 jobs, er et godt bevis på, at vores teknikere har taget godt i mod INEXTIA. Det faktum at jeg nu har mulighed for at matche en jobanmodning med den rette tekniker, har især optimeret vores interne arbejdsgang omkring opgaver.”

Kravspecification og valg af leverandør

Optimering af rutiner omkring fejlrapportering og jobanmodninger er en af argumenterne for at investere i et vedligeholdssystem. Med et strategisk godt værktøj i produktionen kan Fiberline desuden opbevare og udnytte data til fremtidige optimeringer. Derfor blev der internt taget en beslutning om, at der nu skulle implementeres et vedligeholdssystem.

Når der træffes en aktiv beslutning om at implementere et vedligeholdssystem, kommer der ofte spørgsmål som:

  • Hvilken leverandør skal vi vælge
  • Hvilket system matcher vores behov
  • Hvad er vores behov

Dette var også situationen hos Fiberline og de gik derfor i gang med at researche markedet og forhøre sig i deres netværk. I denne sammenhæng udarbejdes en kravspecifikation.

Bilal fortæller: ”I udvælgelsesprocessen er det utroligt vigtigt at have en detaljeret kravspecifikation. Denne specifikation er en facitliste for, om en leverandør lever op til vores krav til system og funktioner. I vores tilfælde var Logimatic og INEXTIA det bedste match med kravspecifikationen.”

5 gode råd til leverandørvalg

  • Identificér dine interne interessenter
  • Spørg andre virksomheder til råds
  • Udarbejd en detaljeret kravspecifikation
  • Opdel krav i “need to have” og “nice to have”
  • Se en leverandør som en fremtidig samarbejdspartner

Logimatic som samarbejdspartner

Hos Fiberline er der ikke kun krav til systemet, men også til leverandøren. Det er vigtigt at se potentialet for et godt samarbejde, da Logimatic nu vil agere sparringspartner i en implementering og i fremtidige situationer.

Der ses især positivt på, at Logimatic viser et stort know-how inden for industrien og implementering samt udvikling af vedligeholdssystemer. Det at Logimatic har mange års erfaring og dermed fra start kommer med kompetente løsningsforslag skaber stor værdi hos Fiberline.

Bilal uddyber: ”Vi fik hurtigt en god mavefornemmelse omkring Logimatic som leverandør. Når vi kommunikerer med og har besøg af Logimatic, føles det ikke som at snakke med en sælger, men en god ven af huset.”

Hos Logimatic har Fiberline en projektleder tilknyttet som primær kontaktperson og som dermed kender deres system setup. Det gør, at de altid kan kontakte Logimatic med en problematik og hurtig blive hjulpet videre med en løsning der passer til deres præcise situation.

Logimatic ifølge Fiberline

  • Kompetent support med hurtig svartid
  • En virksomhed der værner om os som kunde
  • Medarbejdere med stort know-how
  • En virksomhed der følger den digitale udvikling
  • Udfordrer os, for sammen at finde den rigtige løsning

Et brugervenligt CMMS system

I udvælgelsesforløbet har Fiberline fokus på, at det system der vælges, skal være brugervenligt og tilgængeligt. Det er vigtige elementer for at få driften til at bruge systemet aktivt i de daglige rutiner.

Før INEXTIA blev implementeret foregik dokumentation og fejlrapportering via løs ark, som skulle hentes i den ene ende af produktionshallen. Det gik der meget spildtid med og det er især her, at der kan mærkes en stor forbedring i teknikernes og operatørernes daglige rutiner.

Bilal fortæller: ”INEXTIA lever 100% op til at være et brugervenligt system. Vores operatører og teknikere har taget systemet i brug uden undervisning og bruger i dag INEXTIA som deres primære arbejdsplatform.”

Fiberline har gjort stor brug af INEXTIAs muligheder med QR-koder for at sikre så lette og optimale rutiner for brugere som muligt.

Når en operatør skal indmelde en beretning fra produktionen, tager han blot produktionslinjens tablet, scanner QR-koden for den pågældende maskine og udfylder de foruddefinerede felter. Dette har medført, at alle jobanmodninger bliver dokumenteret og udført. Der er ikke længere opgaver der bliver glemt eller falder mellem to stole.

INEXTIA medvirker til

  • Optimeret oppetid i produktionen
  • Overblik over produktionens ydeevne
  • Lettere arbejdsrutiner for medarbejdere
  • Bedre planlægningsmuligheder i driften
  • Opgaver bliver indrapporteret og dokumenteret

Download case

Flere cases

Colas Danmark, Viborg

Vis

Marius Pedersen

Vis

Colas Danmark, Nørresundby

Vis