INEXTIA app optimerer vedligeholdsprocessen hos Faerch og øger effektiviteten

Faerch er en førende leverandør af fødevareemballage verden over. Med en produktion bestående af både designproces, genanvendeligt plastproduktion og selve produktionen af fødevareemballage, har de etableret en global tilstedeværelse fra deres hovedkvarter i Holstebro.

Bæredygtighed er en integreret del af alle aspekter i Faerch og det har selvfølgelig også stillet krav til produktionen. Ligeledes er dokumentationen vigtig for at sikre, at emballagerne overholder gældende krav om kvalitet og sikkerhed.

Manglende overblik over data

Med en produktion, der ekstruderer ca. 30.000 tons genanvendt PET om året, stiller det også store krav til vedligehold. Produktionen kører døgnet rundt og skal undgå ethvert nedbrud.

Øget produktion betød et stigende antal af vedligeholdsopgaver, hvilket skabte et behov for at fokusere på intern vidensdeling på tværs af teams. Bedre planlægning kom på dagsordenen for at sikre, at de rigtige vedligeholdsopgaver rent faktisk er udført.

Særligt var overblikket i data og reservedelslageret vigtigt for at forudse vedligeholdsopgaver og sikre, at lageret ikke kom under minimum.

Aktivt brug af datahistorik

For at opbygge datahistorik har Faerch registreret engangsjobs på værktøjer i INEXTIA. Det giver dem et indblik i omkostningerne, som samtidig også viser vareforbruget på det enkelte værktøj.

Brian Amstrup Jensen fortæller: ”Vi havde et system tidligere, som krævede en del manuel ajourføring. Det har INEXTIA hjulpet med at gøre mere simpelt, så ajourføring sker direkte af teknikeren.”

Faerch administrerer også indkøb i INEXTIA, hvilket giver mulighed for at forbinde kommende vedligeholdelsesopgaver med manglende reservedele. Brian oplever en god synergieffekt ved at samle indkøb og vedligehold i samme system. Hermed sikrer han at de nødvendige reservedele til at fuldføre en vedligeholdelsesopgave, ligger tilgængelige på lager. Faerch modtager dagligt en mail via Analytics med information om deres lagerbeholdning. Her fremgår det, hvis en reservedel er kommet under minimumsbeholdning eller hvis en leveringsdato er overskredet på en indkøbsordre.

Brian uddyber: ”Vi kan optimere vores indkøbsrutiner, da vi har fået et overblik over, hvilke reservedele der anvendes hvor. Ofte er der brug for den samme reservedel på flere steder, og nu kan vi bestille flere reservedele samlet, hvilket sparer både tid og penge.”

 Analytics-rapporter hjælper dem i dag med at få mest muligt ud af data. De har f.eks. oprettet en rapport for ventilationsfiltre, så de ved nøjagtigt, hvornår de skal indkøbes og udskiftes.

Derudover genererer Faerch en oversigt over alt udstyr, der skal kalibreres, og hvornår det skal udføres. Dette bruges i forbindelse med deres certificeringer, og hjælper ligeledes administrationen, da listen opdateres automatisk baseret på kalibreringsjobs

Bevar overblikket med INEXTIA-Appen

Med INEXTIA appen har hele teamet mulighed for at tage en liste over dagens opgaver med sig rundt på fabrikken. De kan oprette nye vedligeholdelsesopgaver via appen, afslutte en opgave og samtidig registrere, hvilke reservedele der plukkes fra lageret.

Når de befinder sig ved en maskine, har de med INEXTIA appen mulighed for at scanne en QR-kode på maskinen og undersøge, om der er yderligere opgaver, der skal gennemføres. Ved at udføre flere opgaver under ét besøg ved maskinen, optimeres den tid, der bruges på opgavens gennemførelse.

Brian bemærker: ”Vi har mulighed for at oprette engangsopgaver via appen og samtidig vedhæfte billeder af eventuelle skader. Ved at dokumentere disse ad hoc-opgaver får vi en god historik og et overblik over, hvordan vi anvender vores tid.”

Appen øger effektiviteten

Faerch ser flere fordele ved INEXTIA – og især appen er de blevet glade for. Den giver større mobilitet samt et overblik over både opgaver og reservedelsvarelager. Det betyder, at de altid ved hvad der er på lager.

Udover lageroverblikket udnytter Faerch også muligheden for at tilknytte dokumenter og tilgå dem via appen. Det gør de bl.a. på el-diagrammer, hvor dokumentationen er synlig direkte på komponenten via appen.

Arbejdstiden er blevet optimeret, da de nu via appen kan se om der er flere jobs tilknyttet den samme maskine. Samlet set har INEXTIA hjulpet Faerch med at forbedre deres vedligeholdsproces og øge effektiviteten.

Brian konkluderer: ”Planlægning af vedligehold i INEXTIA har givet os en overskuelig jobliste, der giver os ro. Vi skal ikke længere stresse over en masse unødvendige uløste opgaver, der figurerer på vores jobliste. Og med appen har vi fået en øget mobilitet, der har resulteret i en mere effektiv drift af vores fabrik.”

5 hurtige om INEXTIA App

  • Øget mobilitet og effektivitet i produktionen
  • Udfør flere jobs og optimér arbejdstiden
  • Få overblik over reservedelsvarelager
  • Nem opbygning af datahistorik
  • Scan og start job med QR-koder

DOWNLOAD CASE→

Flere cases

COLAS VIBORG

Fælles overblik med INEXTIA app og nye digitale processer giver større effektivitet for Colas.

Vis

PLASTIX

Plastix har formået at få bæredygtighed og vedlighold til at gå op i en højere enhed.

Vis

FIBERLINE COMPOSITES

Et halvt år efter opstart er INEXTIA implementeret på 70% af Fiberlines kerne produktion i Middelfart.

Vis
Book en personlig gennemgang af INEXTIA.

Christina Marie Melgaard

INEXTIA

Sofiendalsvej 5B
DK-9200 Aalborg
+45 7214 1214
inextia@rina.org